Busnel
Busnel er fra Frankrike og ble etablert i 1920 av Monsieur and Madame Busnel. Senere ble det kjøpt av Louise Falkenberg fra Stockholm og merket har fokusert på slow fashion og høy kvalitet som varer livet ut. De har også introdusert nye kvaliteter og styles inn I kolleksjonen.
I dag er Busnel et velkjent merke i Skandinavia og vokser i det europeiske markedet.
Først bygget de sin egen fabrikk på vestkysten av Frankrike, med ønsket om å skape et livsstilsmerke med den høyeste kvaliteten på ull. Fiskergenseren ble et viktig varemerke og representasjon for merket. Busnel forsynte også den franske hæren med strikkede produkter, under andre verdenskrig mellom 1939-1945.
REISEN TIL SVERIGE
Deretter brakte Anita Falkenberg Busnel til Skandinavia. 1970 etablerte hun byrået for merkevaren lokalisert i Stockholm, og følgelig ble Skandinavia det ledende markedet mellom tiårene 1970-2000.
Da Anita først introduserte Busnel i Sverige, ble den strikkede Victoria-jakken med gyldne ankerknapper et betydelig symbol for den moderne kvinnens gjennombrudd på 70-tallet. Busnels arv er viktig, siden fokuset fortsatt ligger på høykvalitets, luksuriøse stoffer og rene silhuetter for den elegante og sofistikerte kvinnen.
Med intensjon om å kombinere den autentiske franske arven med motekarakteristikker av nytenkning og ansvar for produksjonsstandarder.
I 2009 kjøpte Anita Falkenbergs datter Louise Falkenberg Busnel, med sikte på å forsiktig forynge merket. De påfølgende årene har Busnel fortsatt å vokse og hovedfokuset er fortsatt slow fashion og høykvalitetsull som vil vare livet ut. Busnel utvikler og legger også til nye kvaliteter og stiler hver sesong for å fullføre kolleksjonene. I dag 2024 er Busnel et velkjent merke i Skandinavia, med en voksende posisjon på det europeiske markedet. Unikt, med produksjon av strikkede ullstiler i samme fabrikk med samme ullleverandør som ble etablert i 1920 av Monsieur og Madame Busnel på vestkysten av Frankrike.